Но идеята за Европа и нейната християнска
култура като център на цивилизацията като че ли остаря и беше изместена от
американската мултикултурна идея точно през последните десетилетия, когато се
оформяше новата икономически и политически обединена Европа. В Китай, Япония
или Индия, големите източни икономически центрове на глобалния свят, хората
едва ли биха приели, че християнската цивилизация е Цивилизацията с главно Ц,
цитаделата на цивилизацията, около която обикалят някакви безпросветни варвари.
Така се е мислело на Запад по колониално време. Обаче световните войни през
миналия век разрушиха не само колониалните империи на Европа, но и самата идея
за Европа като център на цивилизацията.
Американският литературен критик Харолд
Блум, автор на книгата „Западният канон“ критикува идеята на големия поет Томас
Стърнз Елиът, че християнството е основата на европейската култура като
остаряла идея, давайки примери с големи не-християнски европейски модернисти
като Кафка.[1] Но ако не Франц Кафка, то
Йозеф К. от „Процесът“ посещава катедралата и там получава откровение в
разговор със свещеника. Християнството неизбежно е повлияло и на
нехристиянските писатели в Европа, дори на писателите-комунисти и атеисти, отрасли в съветския
блок. T. С. Елиът, един от писателите, които безспорно са заслужили Нобеловата
награда, при цялата си противоречивост и някои отблъскващи антисемитски
изказвания, правени преди Втората световна война, е прав за християнството като
идеологически гръбнак на европейската култура. (Всъщност, европейската, „западната“
култура има две родни места, и те са повече или по-малко на изток: в Древна
Гърция и в Древен Израел. Но това е друг въпрос.)
За мен американецът Т. С. Елиът, едно от
най-големите имена в европейския модернизъм между двете световни войни, е последният
голям европейски поет. Европейски, защото той отива в Англия, става
англо-католик и се опитва да асимилира и обобщи в творчеството си цялата
европейска поетическа традиция. И последен, защото неговият християнски
европоцентризъм излиза от мода след Втората световна война.
Парадоксално е, но европейските писатели
след войната, през петдесетте години в които Европа бавно вървеше към
обединението си, могат да бъдат наречени национални, или Западни, или световни,
но не и общоевропейски. Втората световна война слага край на Британската
империя и начало на американската културна хегемония. В годините на студената
война, която Западът спечели, Европа се обедини и противопостави на Комунизма с
една американска идеология. Американският модел, макар и Западен (или
европейски), по произход е един мултикултурен и мултирелигиозен модел. Това е
моделът на днешния свят. Макар че американската икономическа хегемония, както и
американският авторитет, е в упадък днес, макар че европейското обединение вече
е факт, път за връщане назад като че ли няма. Днешният глобален свят е мултикултурен.
Няма вече един цивилизационен център. И всички ние, християни, мюсюлмани,
евреи, будисти, индуисти и атеисти трябва да се научим да живеем заедно, да
обичаме ближния си – към която и вяра да принадлежи. Бог е Любов.
Алтернативата e затварянето в собствената
традиция, фанатичното й налагане и противопоставянето й на мултикултурния
глобалeн свят. Това е фундаментализма – бил той религиозен или светски (каквито
бяха националсоциалистическите и комунистически диктатури). Фундаментализмът
може да доведе само до война и хаос нашия взривоопасен и безцентърен свят.
Затова – с православните християни в
неделя ще си кажем – Христос Възкресе!
A на всички останали сестри и братя – Мир
и Любов!
„… [В]сички хора са
създадени равни … те са надарени от своя Създател с някои неотменими Права,
между които са правото на Живот, Свобода и търсене на Щастие.“ написа някога
робовладелецът Томас Джеферсън. Днес, повече от два века по-късно тези революционни
думи от Декларацията за независимост
се приемат от мнозинството хора по света – на теория поне. Макар че, както
казваше Елиът: „Между идеята и реалността/между предложението и актa/ пада
Сянката“[2]
[1] Bloom, Harold. «Reflections on T. S. Eliot».
[2] “Between the idea/And the reality/Between the
motion/And the act/ Falls the Shadow” Eliot, T.S. “The Hollow Men”(1925).The
Complete Poems and Plays.