„Как се казваш, дядо?” – питам
старец, който на няколко километра преди село Припек е проснал на поляната
овца и я стриже. Малко по-встрани е седнала жена. Чака за вълната.
„Нямам име – отвръща той. – Баща
ми ме кръсти Селим, държавата ме преименува на Стоян. Знам ли кой съм?”
„Е, нали все пак си върна бащиното
име. 18 години минаха оттогава, все с него си...”
„Върнах го, но отде да знам, че
пак няма да ми го вземат. На баща ми три пъти са му сменяли името, как да
съм сигурен, че и на мен няма така да ми се случи?”
Седналата встрани жена клати
глава в знак за съгласие. „Тази работа с имената е много несигурна
– казва тя. – Ние си върнахме мюсюлманските имена, но идете в селото
и ще видите, младите си останаха с българските... Нищо сигурно
няма при нас – веднъж тъй, мине, не мине време и пак стане иначе. Прав е
човекът – най-добре без име. Така поне няма какво да сменяш.”
В Припек имало 300 къщи, казват
ми двама младежи, седнали на сянка в центъра на селото. През седмицата
те почти се опразвали, но в събота и неделя отново се пълнели. В работните
дни мъжете отивали да работят в строителството по големите градове.
Имало неколцина, които за няколко месеца заминавали и за чужбина.
Засега никой не смятал да напусне родната си къща завинаги, но и да
се стои в нея завинаги също не ставало. „Целта е яденето – обяснява
един от младежите. – Всичко друго е преходно.“
Какви са, питам ги. Самите те
как се определят. Като помаци ли?
Да, помаци били. А религиозни
ли са, ходят ли в джамията?
Религиозни били, но не съвсем
– гласи отговорът. А в джамия не ходели, защото били християни. Как
така?! Хем помаци, хем християни?
Покръстили се. В Златоград.
По собствено желание. От родените през 1966 г. досега да има най-много
десетина мюсюлмани, казва едно от момчетата. Всички останали станали
християни. Защо? – недоумявам. За да се отделим от турците – казват
те.
Припек е единственото помашко
село в община Джебел – обясняват ми. Всички други села са чисто турски.
Когато през 70-те години сменяли имената на помаците, турците били
тия, които упражнявали насилие спрямо тях. Когато десетина години
по-късно сменяли имената на турците, помаците, за да си го върнат, влезли
в доброволните отряди, които обикаляли по турските села и с пушка в
ръка прибирали паспортите. Механизмите на насилието са ясни – едните
срещу другите, съседът срещу комшията, разделяне на наши и ваши. Оттук
нататък подчинението е лесно. Ножът на враждата е забит много дълбоко.
Отгоре раната е хванала коричка, но отвътре продължава да кърви.
Хората се объркват. Кои сме ние, питат се те. И търсят начин да се самоопределят,
отграничавайки се от другия. По-възрастните държат на мюсюлманските
си имена. „Към тях няма начин да се обръщаме по друг начин – казват младежите.
– Но пък като идем на работа в града, за нас е по-добре да сме с български
имена.”
Изход от ситуацията младите
намират, като кръщават бебетата си с английски имена. Дейвид и Мириъм
били най-обичаните в село Припек.
Намирам се в Припек в навечерието
на 18 май. Питам дали знаят какво се е случило на същата дата през 1989
г. в Джебел. „А, Джебел ли? Не се разбираме с управата там. Не ни слагат
уличното осветление. На тъмно стоим.” Въпросът ми за историческото
събитие е отместен с отговор за икономическите спорове от днешно
време. С тютюн не могат да се изхранят. Крави гледали, но млякото по 50
стотинки за литър изкупували. И това не е работа. Картофи садяли,
но нямало как да ги продават. С картофите цяла зима хранели животните.
Това работа ли е? Мъка! На всичкото отгоре и на тъмно да стоят... Може
би хората са прави. Какво значение има каквото и да е историческо
събитие, ако вечер, прибирайки се у дома, се спънеш на прага и си счупиш
носа? Никакво.
18 май. Джебел. Площадът е пълен
с народ. Празник на града. Възпоменателен митинг по повод протестния
митинг, организиран на същото място през 1989 г. На трибуната се качват
мъже в черно. Произнасят пламенни слова. От Джебел било тръгнало падането
на Берлинската стена. Само дето в Берлин хич и не подозират. Историята
набъбва от героически подвизи и пози и в суматохата някак ми се
струва, че истинските герои са забравени. Те не се пъчат, стоят скромни
встрани.
Трибуната е отделена с кордон
от хората на площада. Полицаи пазят. Кого? От кого? Горе са ръководителите,
долу е народът. Навиците от социализма преди 89-а не са забравени,
трябва само един „празничен случай“, за да избият отново. Тържеството
твърде много напомня на комунистическите партийни чествания, когато
се пренаписваше и преиначаваше историята на Съпротива според угодата
на възседналите властта.
Стоя в групата на политическите
затворници по „възродителния процес”. Част от тях през 1989 г. още са
били в затвора, друга – вече принудени да напуснат държавата към
Австрия или Швеция. Селим Селимов обаче по това време вече е излежал
присъдата си, бил е на свобода, в процес на получаване на паспорт,
за да се изсели в Турция. И в милицията му казват да не ходи към Джебел,
защото там се очаква нещо. Значи милицията е знаела за готвения митинг.
Поражда се съмнението, че е била и сред организаторите. Подхвърлят
ми, че митингът от 89-а е дело на ДС. Първо – за да излязат на светло имената
на новите водачи и второ – за да се намери повод за последвалата
малко след това „голяма екскурзия”. Но за това няма доказателства. Дали
е така, никой не се наема нито да потвърди, нито да отрече. Историята
е услужлива към ДС и мълчи. Опитвам се да разбера кои са организаторите
на митинга, кои са лицата от 18 май, какво точно се е случило тогава,
какво се е говорело. Шмугвам се из тълпата на площада и търся спомените
за това време. Повечето от хората се извиняват, че не говорят добре
български. От изселниците били, дошли за празника само. Други отказват
да говорят. А по-младите направо нищо не знаят. Защо сте тук? – питам
ги. Защото е празник на града, отвръщат те. Има панаир.
Продавачът на захарен памук
не знае нищо за 18 май 1989 г. Дошъл е заради алъш-вериша.
Продавачът на кебапчета не
знае нищо за 18 май 1989 г. Работи във Франция. Временно е в Джебел. Помага
на брат си да изкарат някой лев.
Повечето от младежите напускат
площада и се отправят към разлелия се в страничните улички пазар.
Мъжете в черно отиват на
празничен обяд. Днес те са началници, важни хора.
Политическите затворници
остават последни на площада. Не са поканени на официалната трапеза.
Оглеждат се. И сядат под чадърите на едно от заведенията в центъра.
Захвърлени от историята. Въпреки че са герои, тяхната приказка е
твърде страшна, за да бъде разказвана на децата за лека нощ. Освен това
е без поука – не става за бизнес.
Нищо за чудене. Всичко това вече сме го видели с т.нар. „активни борци“ и „вътрешна опозиция”. В гънките на техните скрити и явни спорове потъват и фактите от истинската история. Защото тя, истинската история, като нищо може да се окаже прът в колата на бизнеса. Остават само жертвите – хората без имена, хората със сменена идентичност, които затискат въпроса „Кой съм аз?“ с този „Какво ще ям?”.