От същия автор

Бюлетин „Либерален преглед в неделя“

Pin It

 

2016 01 Koeln
Фото: Wolfgang Rattay/Reuters

 

Понеже различни български „наблюдатели“ ме питат за коментар по повод нещата, които се случиха около Нова година в няколко големи немски града (Кьолн, Щутгарт, Хамбург) – сексуални нападения срещу млади жени, провеждани от големи групи мъже, очевидно от чужд произход (най-вероятно северноафриканци или араби) – да отговоря пък.

Значи, за мен всякакви коментари, които съдържат обобщения от рода „ами друго какво да очакваме?“, са абсолютно първосигнална реакция, поне на този етап. Точно това е единственият ми коментар. Собственото ми мнение е, че някой отнякъде дърпа конци в голям мащаб – как иначе ще се случи така, че големи групи от мъже, които очевидно са познават отпреди това, изведнъж стигат до (силно опасната в Германия) идея, че жените са един вид дивеч за ловуване? Ако пък тези хора са движени от някакъв вид дивашки навици (отново, една широко разпространена в България представа), то като как така нещата се случват толкова организирано, толкова масивно, в течение буквално на няколко дни?

С трици се ловят само маймуни – това е собственото ми мнение – и хората, които бързат да налапат триците, че „това, видите ли, е ТОЧНО онова, което ни очаква и което отдавна предсказвахме“, квалифицират самите себе си чрез собствените си приказки и начини на мислене. В Европа, а и не само, се води остра идеологическа война, в която място за компромиси както изглежда няма. И отново, за кой ли пореден път, нашенци бързат да се подредят в стройни редици под знамената на „предварително всичкознаещите“. Както беше по времето на Милошевич, както беше по-късно и когато ставаше дума да се отстранява ли Саддам Хусеин или не. Сега всички се правят на ни лук яли, ни лук мирисали, сякаш никога не са били от погрешната страна на историческите решения. Но това не може да заблуди никой човек без остри симптоми на Алцхаймеровата болест.

За мен това е нов вид тероризъм, който, както и вече познатите ни видове, се организира от хора, които знаят много добре какво искат – а те искат точно онова, на което скачат нашенци – не просто война на идеи и мирогледи, ами истинска, гореща война, която видите ли, щяла да доведе до Апокалипсис и окончателната победа на нещо си над нещо си (всичко това – предсказано преди хиляди години).

Хвани едните, та блъсни другите…

* * *

И понеже коментарите във Фейсбук надминаха всякакви обозрими граници, тук започвам да ги привеждам едни след други, доколкото това е възможно. Да се оправя кой как може!


Small Ad GF 1

* * *

Йордан Детев Заставам зад този пост и бих раздал с пълни шепи комплименти на автора, но нима няма своя версия за произхода на злото, което шества напоследък по света?

Margarita Karamihova Тревожа се от изказванията на политичките, ако вярно са представени. Язък, че толкова усилия сме полагали да осветим насилието над жени...

Anatoliy Nikolov Отворете си очите, това е началото!

Veselin Kandimirov А на кой етап това мнение ("какво друго да очакваме") няма да е първосигнално? Когато големи групи мъже, вероятно(!?) от чужд произход започнат да извършват сексуални нападения и срещу млади мъже ли?

Zlatko Enev Не, когато започнат да го правят старци, във Фейсбук... smile emoticon

Marin Troshanov Проблемът е в едностранчивото мислене. От една страна толерантност, граничеща с автоцензура и тотална липса на чувство за самосъхранение. От друга - доста първични реакции (граничещи с неонацизъм), които трябваше да са останали в миналото, но са толкова присъщи за човешката природа и лесно могат да бъдат провокирани. И аз имам близък приятел, чиято сестра беше нападната в района на Лъвов мост от човек, който би могъл да се идентифицира по външни белези като емигрант или бежанец от арабски произход. И аз съм ги виждал на големи групи в София (не хиляди) и е нормално това да буди притеснения. Всичко друго е превзето лицемерие. Дори да е постановка - имаш няколко хиляди души от малцинствен произход, които са мотивирани да направят подобно нещо - независимо от подбуди или подстрекателства. А за съдбата на Ирак, не знам дали някой счита, че беше особено благоденствена. И в момента (въпреки че доскоро беше окупирана държава) е в сферата на влияние на Иран и Русия. Това се казва тотален гестратегически провал.

Бюлетин „Либерален преглед в неделя“

Zlatko Enev Благодаря ви за този умен и балансиран коментар, господин Трошанов. Естествено, че няма как човек да не се безпокои. Тези неща са силно плашещи, силно обезкуражаващи. Необходима е изключително силна воля и вяра в едно добро бъдеще, за да може човек да надвива притесненията си. Дразнещото за самия мен е не това, че откъм България насам идва само и единствено някакъв тон на неспирна, дуднеща като ручило на гайда, опозиция. Дразнещото е в „решението“, което се предлага по принцип – тоест да се издигат нови стени, били те китайски, берлински или каквито и да било. Ще рече човек, че не сме живели само д вчера в един точно такъв свят. Бъещето, искаме или не, ще преминава под знака на тоталното смешение на човечестовто. Срещу това нито може, нито пък трябва, да се води някаква принципна борба. Така е правилно, така е добре. Въпросът е какви да бъдат начините – и тук вече никой не може да знае със сигурност. Но ясно е едно – онези, които се опитват да се противопоставят на основната логика на света, в който живеем – логиката на тоталното смесване, тоталния обмен – поставят себе си с неизбежност в редиците на губещите от историята.

Ами много им здраве!

Marin Troshanov Принципно да, но човечеството още не е извървяло своя цивилизационен и икономически път. В момента светът се тресе от локални конфликти и икономическа неравнопоставеност. За това има държавни граници и правила, затова има зелени карти. Къде е границата между 1 милион, 10 милиона и 100 милиона емигранти? Колко е приемливо и колко не? Дали жителите на Нигерия, Чад и Судан в големи части на които сигурно върлуват въоръжени банди и няма питейна вода не искат европейски стандарт на живот? Дали Европа след това ще бъде Европа и какво е Европа? Дали вместо да превъзпитаме религиозните фундаменталисти в демократи, няма да се радикализираме самите ние? До каква степен се интегрираха българските роми и искаме ли да виждаме още гета? Колко години са нужни? Колко десетилетия? Дали някога? Кой носи отговорност за всичко това?

Zlatko Enev Както вече казах: (силна) вяра му е майката! Съжалявам, ако този отговор прозвучи малко сектантски или просто заслепено, но друг просто не успявам да открия...

Ekaterina Russinova Недопустимо е кмет на такъв град като Кьолн да ме поучава как да се държа и обличам за да не дразня имшгронтите - мюсулмани съоразявайки се с техните обичаи и отношението им към жените като животни за секс и разплод!!! Лицимерно, популистко, гнусно поведение!

Despina Papadopulu-Staneva Тази организирана акция цели практически да наложи моралните норми на исляма: "Ето какво се случва на жени, които не са забулени, разхождат се сами среднощ, купонясват в заведения и се чувстват наравно с мъжете! Светът е мъжки! (дори полицаите не са се намесили). Жените са слаби и само ако спазват предписанията на исляма, са в безопасност. " И виждаме, че някои разбраха "поуката"... Сега кметицата казва "Стойте на една ръка разстояние от мъжете", а дали утре някои нямат да кажат - жените да не излизат сами по улиците и че е добре да ходят "покрити"... Един български коментатор от арабски произход каза в интервю, че само жените могат да направят революция в ислямския свят и да го променят към по-добро, че отношението към жената е най-съществената точка на противопоставяне между европейската и ислямската култури... Това изказване ми направи силно впечатление и продължавам да мисля и досега върху него... Какво ще стане, ако жените в ислямския свят се еманципират, ако добият равни права и в семейството и в обществото, ако престанат да дават доброволно децата си за терористи-камикадзета?!
Не случайно тази акция е срещу германските жени, които са може би най-еманципираните в Европа, а и канцлерът е жена! Те трябва да бъдат сложени на място, да им се даде урок, а също така да се даде урок и на собствените им жени, които попаднали в новата обстановка на Европа, започват да се сещат за правата си... 
Изключително важно е как ще реагират на този "инцидент" не само женските организации в Европа, но и цялото общество и правителствата! Борбата е кои ценности ще се наложат - завладеят ли се умовете и душите - завладява се целия свят, без да е нужно да се използват оръжия!

Zlatko Enev Чудесен коментар, само тази тук фраза ме смущава малко:

„цели практически да наложи моралните норми на исляма“...

Моралните норми на исляма, като всички други морални норми, са силно подложени на интерпретации и вариации. Да свеждаме „исляма“ единствено до някакво разбиране за насилие – било то над жени или над мъже – вече означава да играем по свирката на онези, които го интерпретират по този начин.

Аз поне отказвам да играя по тази свирка...

Despina Papadopulu-Staneva Когато казвам „исляма“ имам предвид радикалния ислям (в който е допустимо и дори добро да убиваш в името на Аллах) и неговите предписания за поведението на мъжете и жените… И съвсем не „свеждам „исляма“ единствено до някакво разбиране за насилие“, а проявлението му в конкретния случай!!

Иска ми се мъжете да застанат редом с жените на протест в Кьолн, а и навсякъде другаде…

Albena K Krasteva

Адаптация-aсимилация-интегриране, поколения ще се борят с произхода си и с принадлежността си и всеки в зависимост от интелигентността си ще се впише в картинката! Човек страда когато се премести от малкия град в големия, а в този случай … Ад

Zlatko Enev Точно казано…

Ralica Neubauer

Абсолютно вярно, Златко! Аз самата също живея отдавна в Германия и знам, че някакви случайни хулигани не могат да смутят свръх организираната немска полиция (независимо от пропуските, които самата полиция признава – германците имат изключително високи критерии и са самокритични). Атаката е била целенасочена и организирана, за да поляризира още повече обществото.

* * *

 

Zlatko Enev Хайде сега, мъжаги български, да поразмислим малко и да си направим сметка колко пъти САМИТЕ НИЕ, хеле пък на една определена възраст, сме „обарвали мацките“ (кат не им харесва, да заминават на майната си)…

Спасението ни е само в това, че сме достатъчно малко, та не може светът да ни забележи и маркира като черни овце. Инак разлика между нас и аВганистанците – колкото между лук и арпаджик…

 

Vladimir Trendafilov Тоест, това в Кьолн е нещо нормално. Така ли излиза?

Zlatko Enev Така ще излезе, ако възприемаме себе си като нормални, а чуждите – като уроди, Владо. Боя се, така ще изглежда. От сто години насам пиша едно и също – че българските проблеми са най-вече израз на неспособността да се погледне честно собствения маймунски сурат в огледалото (след което евентуално да се поработи за промяната му). Ами не става. Просто не е приятно, предполагам…

Zlatko Enev А инак че светът е пълен с такива като нас – това едва ли може да сe отрече. В това, надявам се, имаме шанс да се съгласим върху нещо си…

Vladimir Trendafilov За „чужди“ изобщо, боя се, само ти говориш, Златко, но не и аз. Не съм съгласен и с постоянните ти опити да припишеш расизъм на всеки, който има сложно, а не недвусмислено положително отношение към масовата имиграция. Манипулативно опростяваш нещата.

Zlatko Enev Добре си ми дошъл, Владо. Да ни съдят поколенията, викам (ама съм си скромничЕк, а?)…

Vladimir Trendafilov А сега пак манипулативно пращаш темата в девета глуха. Добре, достатъчно.

Vassilena Dotkova И аз мисля, че става дума поне толкова за пол, колкото за културна или религиозна принадлежност. Не знам защо изведнъж определящо за идентичността на извършителите в Кьолн се оказа откъде са, а не това, че са мъже. Не съм чула досега жена бежанка да е ощипала някого където и да е в Европа. А има и доста бели мъже, които пътувайки в страни от третия свят си купуват телата на жени, че и на деца, но никой не прави новини от това. Изобщо не искам да кажа, че всички мъже са нападатели, но и всички бежанци/мюсюлмани също не са.

Lydia Staikova И така е, и не е така. Не сте точно същите като афганистанците. Като цяло афганистанците, които познавам са ми доста по-приятни от българите, но пък явно много от тези, които не познавам не са толкова приятни. Колкото и жените в БГ да имат проблеми заради това че са жени, ситуацията на жените в Афганистан е несравнимо тежка и ужасна.

Valentina Daneva Съгласна съм, че значителна част от българското мъжко население мисли и се държи като издевателстващите в Кьолн.

Vladimir Trendafilov Има изнасилвачи и у нас, разбира се. Но сега нали говорим за конкретна простъпка. Или трябва да я оневиним, защото има подобни прецеденти и у нас?

Zlatko Enev Владо, приятелю, що така се хващаш точно за метафората и отказваш да включиш чувството за справедливост (пък и хумор), което, знам го, притежаваш в изобилие? Написах тук някои по-сериозни неща, по тях не каза нищо. И точно когато реших да ритна кофата, та да видя как ще издрънчи, ти реши, че си струва да коментираш? Ей, мааму стара!

Lydia Staikova Не мисля, че написаното от Златко оневинява насилниците в Германия. Но покрай случилото се там аз също повдигнах теми за насилието тук и немалко хора решиха, че правя опит да оневиня насилниците.

Valentina Daneva Не разбира се. Става въпрос за нещо много по-дълбоко, за което поведението и на пияната тълпа в Кьолн и на подвикващите обиди и разнасящи обидни клюки за жени мъже в България е симптом. Става въпрос за дълбока ненавист към женското начало (качества), която ненавист е разрушителна за света ни.

Lydia Staikova А може и да не става въпрос за ненавист към женското начало.

Zlatko Enev Валя, не е ненавист! Желание е, което не може да намери формата, в която може да бъде утолено. Тъпа, обезсилваща ситуация, поради липса на семеен и обществен климат, от който да можем да се учим, според мен. Така поне беше в моето детство и юношество. Искрено се надявам сега малко по малко да се променя…

Zlatko Enev Насилието е въздухът, който диша ВСЯКО българско чедо още от първия си миг на тая земя! ТОВА ТУК НЕ Е ПРЕУВЕЛИЧЕНИЕ! Написах цял роман, в който става дума единствено за това…

Valentina Daneva Ако започнем да търсим точния извор на това поведение, ще пренапишем Фройд… И сигурно е нужен такъв фундаментален анализ на колективното несъзнателно.

Lydia Staikova Фройд не е единствената перспектива, все пак.

Vladimir Trendafilov Това (имам предвид насилието над жени) е общ морално-манталитетен проблем за цялото човечество, разбира се. Но в Европа той е изваден извън нормата за легитимно поведение. Да, включително и в България. Боя се, че спрямо мюсюлманския „мъжки“ свят онези в Кьолн не са нарушили никаква норма за легитимно поведение. И не мога да разбера защо тъкмо жени понякога не виждат разликата между „тук“и „там“.

Зорница Христова На мен ми прави впечатление по-скоро кампанийният характер на тази история. Не звучи вероятно просто всички да ги перне хормонът едновременно. Нито пък да ги перне на групи по 20-30 души. Не обичам конспиративните теории, но по-скоро ми звучи като кампания, целяща да настрои Европа срещу бежанците. И интерес от това имат ИДИЛ. А иначе не, не е едно и също да ти се натресе случаен идиот в тролея (да, случва се ужасно често) и да те обградят така, че да не можеш да мръднеш.

Koma Zaeka И аз не обичам конспиративните теории, ама има няколко възможни отговори кой поръчва музиката… Но и аз се впечатлих най-вече от кампанийния характер на цялата работа, да.

Lydia Staikova Vladimir Trendafilov, мюсюлманският мъжки свят го познавам като по-широк и ми се струва, че има доста обширни части от него, в които случилото се не е легитимно поведение. И няма само едно-единствено „там“.

Valentina Daneva Аз от много малка изпитвам върху себе си последиците от подобно фрустрирано желание и незнанието на мъжете как да се оправят с него. До 25-6 годишна възраст се разплаквах, а понякога и разболявах от мъжката вербална агресия по улицата. След това започнах малко по малко да изпитвам съчувствие…Напълно съм съгласна, Златко.

Zlatko Enev Европа – това е идеята за равенство НАПУК. Щото всичко, на което ни учат от малки, е да се вардим от равенството като дявол от тамян (щото инак ще ни надвие турчето). А ония оттатък са му яли попарата на всичко това БЕЗ шегички, видели са сами докъде се стига когато започнеш да гониш карез МАСОВО на някоя човешка група. И съответно отказват да го правят повече. В това е най-важната разлика между ТЯХ и НАС…

Зорница Христова Каквато и разлика да има, да речем във възпитанието, тя не се проявява по команда. Много е странно това „всички едновременно“.

Valentina Daneva Явно е, че е организирано. Организаторите са използвали всичко това. Няма противоречие в тълкуванията.

Lydia Staikova Да, изглежда, че неравенството между половете е по-популярно в мюсюлманския свят, но доколко познаваме целия друг свят? Струва ми се, че е неравенството вярват и немалки групи от християнския свят, но това някак ни убягва.

Zlatko Enev Нещата са толкова масивно-сложни, толкова необгледни, че просто няма смисъл от повечето обобщения. Правим ги, защото няма как другояче. Но в 99% от случаите те са пълна дивотия. Слепците, които опипват слона и се опитват да кажат какво е това…

Zlatko Enev Не че човек не може да постигне сериозно познание, което да му позволи да говори сериозни приказки. Но първото следствие от това обикновено е, че знаещият човек ще бяга от аматьорски обобщения като пословичният дявол от тамян…

[…]

Ivo Berov Това е най-отблъскващото съждение, което съм чел от доста време насам. Онова там не е „обарване“, а насилие, гавра и мерзост. Отвратителен е начина по които бива оправдавано насилието, гаврите и мерзостта – с това, че „всички сме маскари“. Не, в цивилизования свят изнасилването е престъпление, в техния свят – изнасилването на непридружени жени, гяурки и тн е достойноство. Не, техният свят не е като нашия, те не са като нас.

Zlatko Enev М-да. Едно време пре-публикувах ваши текстове, Иво. Междувременно това горното ми звучи като комплимент… Тъй вървят нещата понякога. Остаряваме с различни скорости – и няма живо магаре сред нас, което да не вярва, че е надминало всички останали…

Lydia Staikova Забелязала съм, че много неща знаете за „техния свят“, Иво.

Margarita Jeliazkova @Ivo Berov, 'обарването' също е насилие и мерзост, дори и според вас да не е така. Май за това става дума по-горе,

Ivo Berov Знам, живял съм между тях.

Zoya Marincheva Мен ме обижда лично това съждение. Уча дъщеря си и синовете си, че никой няма право да ги докосва по начин, по който те не са съгласни, че и те нямат право да докосват хора по този начин. Ислямът е ужасна мизогенична религия. Гонели са жените като дивеч. Това не е нормално. Това е антихуманно. Прасетата да живеят в кочината си. Бяхме с една приятелка в Париж преди години. В претъпкания трамвай французин с тъмна кожа се беше притиснал до нея. В един момент тя започна да крещи и да му размахва юмрук в лицето, защото той си беше позволил да я опипва. Идиотът едвам дочака спирката и избяга. Имало и е български мъже, които на купони са се нахвърляли пияни върху нас. Прасета има навсякъде и когато е едно в компания, не е страшно. В случая обаче, организирани на групи, преследващи крещящи от ужас жени – това е ужасно сериозно. И не би трябвало да се приема за нормално никога.

Lydia Staikova А прасетата от вашите компании доказателство ли са за мизогиничността на християнството?

Zoya Marincheva Лидия, беше софийска компания, с която прекарах една нова година точно един (1) път. Около мен такива мъже не се допускат.

Lydia Staikova Ок, но съществуването на такива мъже у нас доказва ли нещо за християнството?

Zlatko Enev Зойче, отде тоя внезапен изблик на ксенофобия? Не те познавах като такъв човек, странни неща се случват. Айде, при застаряващите провинциални мъже, там поне има обяснение. Но такива ангро приказки от тебе? Дали не е време да си изтупаш малко мисловния килер, как мислиш?

Zlatko Enev Значи, не става дума да „оправдаваме“ нещо си. Става дума за това да се освободим от УЖАСНИЯ предразсъдък, че „ония там“ са нещо принципно различно, принципно „по-слабо развито“ от нас. Това не е вярно, то не може и да бъде вярно. Единственото му обяснение за мен е онова, което Милица Бакшич нарича „вгнездени ориентлаизми“, тоест кой от всички ни ще се окаже поставен на последното място. Същия манталитет и сред малцинствата в Щатите, това поне трябва да ти е доста добре познато.

Lydia Staikova Дали има предвидено наказание е едно и дали се стига до наказание е съвсем друго.

Lydia Staikova https://themuslimissue.wordpress.com/…/statistics…/

Rigid Muslim socieites have the highest rape scales in the world -…

THEMUSLIMISSUE.WORDPRESS.COM

Zlatko Enev А, това вече е сериозно, което го даваш. Може и да е така, зависи от това доколко е надежден източникът. Честно да ти кажа, съмнявам се. Не ми се рови сега из мрежата, че стана късно, но се хващам на бас за каквото си поискаш, че ще ти намеря в рамките на половин час някакъв дУкимент, в който да се твърди точно обратното…

Zlatko Enev И то не от мюсюлмански източник!

Lydia Staikova http://womanstats.org/newmapspage.html

WOMANSTATS.ORG

Zlatko Enev Живея в град, пълен с мюсюлмани. Не е от най-пълните, но има достатъчно. Никой не ги гони, никой не им пречи, никой не ги гледа накриво. Свикнал съм с това. СВИКНАЛ СЪМ С ТОВА! Примерите за противното ме изпълват с отвращение! Средновековие! Ужас!

Lydia Staikova Нека да не смесваме темите smile emoticon Това дали тях някой ги гони в Европа е едно, а дали те тормозят жените (си) е друго.

Zlatko Enev Ами аз да не съм тръгнал да споря, че се отнасят към жените си като европейци? Всъщност, кои са „те“? При мен тук идват редовно сирийци, разговаряме, сравнявам. Има предразсъдъци, разбира се. Но диващина НЯМА! Образовани, несвикнали на европейско момчета, точно каквото бяха и аз преди 25 години. А нашенските идиоти рисуват някакви чудовища…

Zlatko Enev „Мюсюлманинът“ е зла абстракция! Зла и зловредна. Има такива, има и онакива. Точно това повтарят немските медии непрекъснато: никакви обобщения, никакви приказки ангро! В Германия за такива неща може да има доста сериозни последствия – като минимум да изгубиш повечето си познати, примерно…

Zlatko Enev И като вида как у нас просто вилнее именно това безумно обобщаване – „мюсюлманите“ = „динозаврите“, побеснявам. Направо ми иде да приема исляма, ей Богу!

Zoya Marincheva Не знам къде видя ксенофобия. По скоро имам религиозна фобия и то за всяка религия, която ограничава права на живот. Изказването ти, под което пишем, е доста странно и обидно. Означава ли например, че си нападал жени на улицата и си ги опипвал? Аз съм се срещала в България с достатъчен брой идиоти, вкл. веднъж съм нападана в парк по пътя ми за училище, но това бяха отделни индивиди, с които човек може да се справи, и незначителен процент от мъжкото население. Такива има във всяка култура, убиват, изнасилват, но за щастие нито религията ни, нито обществото санкционира бой вкъщи на жени, нападане на жени от други изповедание, убиване с камъни на жени, взимане на малки момиченца за жени. Говорил ли си някога с мюсюлманки от онези държави, близо до бедуинския ислямизъм? Защото аз съм, и след 35 години травмата от изнасилването в деня на сватбата я накара да плаче. Мъжът на сестра ѝ приел саудитския ислям и се наложило тя да се разведе, защото е почнал да бие жестоко и нея, и дъщерите им. Живея си прекрасно на мултикултурна улица и за съжаление единствената семейна трагедия се случи в албанско семейство. Дъщерята избяга още незавършила училище поради побоищата вкъщи от страна на майка им. Майката не беше на себе си. Каза ми: „И какво толкова, един шамар. Аз колко шамари съм изяла.“

Lydia Staikova Всъщност точно такъв разговор се опитвам да завържа от няколко дни и аз – да се вгледаме в своята култура. Понеже след 2 години работа с бежанци оставам с впечатление, че нашата култура и близкоизточните култури са много по-близки отколкото нашата култура със западната култура. Повечето бежанци имаха високи очаквания за европейската култура и сблъсъкът с нашата реалност беше доста разочароващ за тях. Едно от нещата, които правих като доброволец беше да водя курс по английски и часовете ни бяха предимно дискусии, в които сравнявахме културите си и моята задача беше да им помогна да опознаят нас и европейците. Та докато те научаваха неща за нас от мен (и от личния си опит с местните хора), така и аз научавах неща от тях и от личния си опит с останалите хора в лагера.

 

* * *

 

Zlatko Enev

Понеже боят вече върви не само между мен и нормалните български нерези, ами се намеси и много народ ЦИВИЛИЗОВАН, че и живеещ на Запад, да пуснем, викам, за обсъждане ей тези тук любезни обмени на нещо си между мен и Zoya Marincheva.

И така, от Зоя:

„Не знам къде видя ксенофобия. По скоро имам религиозна фобия и то за всяка религия, която ограничава права на живот. Изказването ти, под което пишем, е доста странно и обидно…“

И прочие, останалото може да се види на стената ми.

А после, моичките бисери:

Всяка форма на паушализирани (грубо обобщаващи) твърдения относно някоя човешка група е показателна най-вече за културното и образователно ниво на човека, който я изказва, а не за групата, която бива характеризирана. С това ще започна. След което ще повторя, че според мен е крайно време малко да проветриш мисловния си килер (тоест да поотвориш малко прозорците му). Никога няма да тръгна да отричам, че арабските и мюсюлмански общества като цяло са значително изостанали в културното си и религиозно развитие в сравнение с цивилизования Запад. Това е така и промяната на този факт ще бъде една от най-тежките и болезнени задачи на бъдещето. Но същото важи и за нас, балканците. Ето защо последното нещо, което ни отива, е да се кичим с някаква гордост, че, видите ли, „нашата религия“ (Източноправославието, което – също като Исляма – НИКОГА не е било реформирано и си остава една от най-мракобесните религиозни институции в света – покажи ми САМО една източноправославна църква, която да не е поддържала най-блюдолизки всевъзможни политически мръсници – от Милошевич до Путин)… та, значи, „нашата религия“ била нещо по-висше от „тяхната“. Хвани едните, та блъсни другите.

После, лицемерното настояване, че „нашата култура“ била нещо по-висока от „тяхната“. Пълна идиотщина, пълно избиване на комплекси. Като се започне с пълното презрение към правата и възможностите на индивида (при нас, също като при мюсюлманите, валидни са единствено клановите интереси и възможности – към индивида няма НИКАКВО уважение, НИКАКВО доверие – израз на което е ТОЧНО този тип презрение и недоверие към способностите на отделните „арабески“, да надвият навиците на собствената си култура и да се цивилизоват, щом само попадната в съответна среда („ние“ го можем, „те“ – не). Чуй се малко какво говориш, опитай да се пробудиш малко от тази дрямка и престани да говориш ПЪЛНИ глупости, маркиращи ЦЕЛИ групи от хора като „втора класа“. Това е показателно ЕДИНСТВЕНО за класата на собственото ти мислене.

И, о да, жените при нас може и да не са подложени ВЕЧЕ на точно този вид насилие (нямам пред вид изнасилвания по улиците, а насилието ВЪТРЕ в семейството и клановите структури, които са РЕАЛНАТА форма на насилие над жените в мюсюлманския свят), но по принцип те са третирани като „втора ръка“ хора и насилието над тях, в сравнение със Запада, е ужасяващо. В такъв смисъл, отново, да се настоява, че „ние“ сме били нещо „принципно по-високоразвито“ от „арабеските“, е ПЪЛНО лицемерие и избиване на комплекси. За да може да започне човек да се развива и променя, най-първо трябва да има някаква ясна картина за средата и културата, които носи под кожата си. Инак си остава вътре в тях, край, точка.

Хайде сега, давайте!

 

Emil Robert Cohen Чудесно си го казал, Zlatko Enev!

Nadia Hamami Какво да давам, ти ди го дал това, което трябва да се даде!

Nadia Hamami Във Великобритания трета година никога не споменавам каквото и да е, което може да ме свърже или уличи във връзки или близост с България. Заради отровата на злобата, която се носи на талази и още един нескончаем ред важни за мен неща, място сред които могат да заемат и думите на тази цивилизована патка.

Daniela Lilova Напълно те подкрепям, Златко! Свределът на съмненията в собствената „правота“ трябва да дълбае най-дълбоко и критично!

Zlatko Enev Уф, като се знам сам каква съм стока! …

Boris Dimitrov Няколко реда набързо:

– Според мен, вие хем категорично отхвърляте генерализациите, хем казвате, че „Никога няма да тръгна да отричам, че арабските и мюсюлмански общества като цяло са значително изостанали в културното си и религиозно развитие в сравнение с цивилизования Запад.“

По мои наблюдения, никой нормален човек не казва, че ВСИЧКИ мюсюлмани/араби/севрноафриканци са групови изнасилвачи или джихадисти, а че просто е по-вероятно човек с такъв произход да стане закононарушител в споменатите области. НЕ ТВЪРДЯ, че съм съгласен с това мнение, просто споделям наблюдения.

– Цитат: „нашата религия“ (Източноправославието, което – също като Исляма – НИКОГА не е било реформирано и си остава една от най-мракобесните религиозни институции в света“

Това е вярно, спор няма. Лично аз предпочитам да споря в тази област принципно – не кой митрополит или имам е казал или направил нещо, а дали в самата религия има основания за подобно действие или думи. Но това е съвсем отделна тема smile emoticon

– Един въпрос накрая – в останалата част на мнението ви, когато се говори за „у нас“, за България ли става дума?

Zlatko Enev Да

Zlatko Enev А инак, вярно – хем отхвърлям генерализациите, хем ги сипя с щедри шепи по отношение на сънародниците си. Един вид – с вашите камъни, по вашата глава. (А всъщност по-голямата част на всичко, което пиша, е чиста проба изпускане на пара)…

Valentina Daneva Златко, моите уважения към стремежа ви да виждате човешкото и потенциала у всички групи (може би само за българите сте изгубили търпение да ги търпите smile emoticon). Всяка гледна точка има основания и могат да бъдат намерени доказателства за нея. Понякога става въпрос просто за адекватност – не само в мисленето, но и в действията. Да, вярно е, че балканските простаци не са много по-различни в уличните изяви на сексуалността си от северноафриканците, нападали жени из Европа последните седмици. Разликата е, че простотията на балканците не се афишира като политическа заявка. А, опасявам се, тази на изповядващите шериата – да. Въпреки очевидните прилики, аз като жена и потенциална жертва – правя разлика между обикновен български простак, който не знае по-изкусни начини да канализира нагона си от това да подсвирква и подщипва жени по улицата от това, което се случи в Кьолн и други градове на Европа. Както казах – мисля, че става въпрос за адекватност и отговорно поведение към наследството и бъдещето на Европа и достиженията на цивилизацията. Абсолютният релативизъм по отношение на ценностите отрича смисъла на историята и изстраданите ценностни достижения на цивилизацията. Европейците имат не само право, но и задължение да запазят и отстоят извоюваната с много страдания мъдрост и свобода. Ето една гледна точка, в която намирам смисъл и обяснение за поведението и мисленето на западноевропейците и особено на германците: http://www.faktor.bg/…/63949-germantzite-zhiveyat-s…

 

​Германците живеят с вината на нацисти, не смеят да се защитят от…

FAKTOR.BG

Zlatko Enev Да, има ОГРОМНИ разлики, Валя, и аз не ги отричам. просто предпочитам да наблягам не върху тях, а върху приликите, тъй като виждам в това далеч по-голям потенциал за (себе)превъзпитание. Не се включвайте в редиците на хората, на които им изпушват тук бушоните от подобни заявления. Едва когато човек надмине нивото, на което подобни твърдения го/я касаят (тоест когато е преминал/а достатъчно дълъг път на развитие), той или тя има шансове да се раздели със стереотипите на родната си, силно изостанала култура и среда.

Zlatko Enev А тия клишета за германците, които „не смеят“… Невежество, невежество, невежество…

Zlatko Enev А инак за отстояването на свободата и мъдростта – и вие ли вземате на сериозно приказките, че Европа била тръгнала да се „отказва“ от нещо си? Да ви припомня ли тогава, че арабите, също като евреите, са семити, тоест че това, което се практикува днес по отношение на тях, напомня за средния човек, поне в Германия, за едни много по-ужасяващи времена? И че отстояването на свободата включва ИМЕННО и преди всичко ОТКАЗА да се приемат с лека ръка обобщенията относно някакви големи групи хора или религии? Да им се отказва правото на способност да надделеят собствените си тежки културни и всякакви догми не е нищо друго освен отказ ИМЕННО от свобода.

Zlatko Enev (И кой тогава може да говори с отворени очи, че „ние“ сме били способни да се променим, след като е казал/а, че „ония“ не го могат? Щото ние сме нация от сал свръхчовеци, нали така?

Valentina Daneva Може да са невежество, не съм живяла в Германия, в по-северни от нея европейски страни имам значителен жизнен стаж. Споделям това, което казвате в голяма степен – усещам, обаче, залитане… трудно ми е да го формулирам точно. Аз често го правя същото – издигане над ситуация и търсене на дълбокия смисъл и общочовешкото право на различие. Но реалността често ми го връща като Неадекватност – може би теоретически обоснована, но все пак Неадекватност по отношение на грубата действителност… Силно се надявам да сте прав, обаче.

Zlatko Enev Залитане има без съмнение. От това не се страхувам. Времето ще изчисти батаците от сериозните неща, които говоря и върша. Въпросът е за принципното противопоставяне срещу рогата от гора. Там компромис не може да има. Просто ужасяващо е, когато човек види отвън до каква степен България и българите днес се затварят все повече и повече в една провинциална черупка, за разлика от времената на деветдесетте и дори нулевите години. Същото нещо се случва в по-голямата част от източна Европа, което говори за някаква закономерност. Но въпреки това за мен това е огромно отстъпление, просто ужасно!

Valentina Daneva Само за протокола – никак не се гордея с постиженията ни като общност в съвременна България и даже смятам, че в сегашния ни хал, нямаме кой знае какво да дадем на света. Разбира се – има много смислени хора и тук.

Zlatko Enev Другото нещо, което ме ужасява е с каква огромна скорост хората от моето поколение изведнъж, просто за броени години, започват да развиват чисто старчески, изключително анти-всичкоистки умонагласи и начини на поведение. Хора, с които можеше да се говори като с равни допреди няколко години, иведнъж започват да изглеждат напълно склеротични. Какво е това чудо, да няма някаква епидемия в България?

Zlatko Enev Пазете се от тия неща, Валя! Казвам го с пълното съзнание, че звучи тъпо. Още сте много млада, всичко изглежда се случва само на „другите“. Но това съвсем не е така. Човек трябва да започне борбата срещу старостта отрано, когато тя дойде, вече е прекалено късно…

Valentina Daneva Нарича се Тъга, Златко… Тъга по неслучилото се. Затова, бъдете по-милостив със сънародниците си също. Както към северноафриканците.

Zlatko Enev Когато на времето се занимавах активно със шахмат, един от германците в клуба ни имаше такава казванка: човек трябва да е жесток към противниците си и безпощаден – към самия себе си. Аз приех това правило много на сериозно – и никога не съм съжалявал за това… (България – това съм аз)…

Zlatko Enev А между другото, на 55 годишна възраст, все още практикувам петдневен спорт (това – от 33 години насам). И все още съм в състояние да надвивам сина си в повечето физически упражнения (той е на 21, но доста го мързи)…

Valentina Daneva Разбирам за какво ми говорите. Благодаря за предупреждението – искрено. Това, което ви е казал вашият партньор по шах е свършило ролята си – няма опасност да се самозабравите в етническото си самовъзвеличаване. Преминали сте собствените си обуславяния много пъти. Но дали няма още по-дълбока истина?! Дали подобни исторически казуси са повод само да изпитваме и прилагаме на практика вече осъзнатите си истини (което вие правите) или са задача за откриване на още по-дълбока истина… Това не е риторичен, а истински въпрос.

Zlatko Enev Нямам представа. Реалността е, че при повечето разговори тук съм прекалено гневен (пък и някак пиян от самата публичност на дискусията), за да мога да кажа нещо чак толкова свястно. Но по нощните часове, когато (понякога) ме посещава онзи най-специален от всички ангели, понякога успявам да натракам по нещичко, за което вярвам, че ще ме надживее.

Суета дребничка, човешка…

Valentina Daneva И още нещо, което вече се спомена, но някак потъна. Отново намесвам йерархията на ценностите – кое е по-ценно: правото на отделни групи хора да се развиват със свое собствено темпо и посока и междувременно да рушат постигнатото от другите или защитата на най-удивителното осъзнаване на нашата цивилизация: че двете половини на човешкия род са еднакво ценни?! Това вече е риторичен въпрос, поне според мен. Някак си в дискутирането на културата и религията на нападателите подминаваме по-дълбокото измерение на тяхното „криминално“ деяние – то не е просто обир, използващ сексуално насилие като техника. То е криминално в много по-дълбок смисъл – аз го възприемам като криминално срещу законите на света и природата, в която мъжкото и женското са еднакво ценни и достойни и прави в различието си. Ето оттук черпя основанието си да осъдя този дивашки акт на преднамерено унижение на едната половина на човечеството. Да, не можем да защитим тази половина в тяхната част на света, но не можем да оставаме в релативизма на мултикултурализма, когато преднамерено се атакува най-ценното в човешкото общество до днес – фактическото равноправие на двата пола.

Valentina Daneva А иначе напълно споделям болката ви по интелектуалното потъване в България. Уверявам ви – моите основания да пиша тези неща са доста наднационални. Нашенските мотивации са несериозни от една по-широка перспектива.

Zlatko Enev Ами по този въпрос говорихме много навремето, покрай Шарли Ебдо. Тогава доста български интелектуалци, хора, които уважавам, защищаваха идеята за „ненакърнимостта“ на нечии религиозни вярвания (тоест, „не ги дразнете, като не искате да ви убиват“). Аз никога не съм приемал това. Законово защитени права могат да имат единствено отделните личности. Защитата на груповите права – религиозни или всякакви други – води единствено до създаването на извънзаконови „джобове“ вътре в структурата на обществото. Така че, разбира се, аз съм съгласен с вас – тези хора трябва да се преследват като индивиди, нарушили закона, а не като представителни на едно или друго малцинство, каквото и да е то. Инак рано или късно опираме до въпроса за Аушвиц…

Zlatko Enev Съвсем друг е въпросът, че в чисто културен план се води непрекъсната война между идеи и цели култури (не съм съвсем сигурен във валидността на това твърдение, тъй като думата „война“ винаги е игра с огъня). Но, да, аз вярвам и поддържам идеята за непресекваща културна борба. Само че съм достатъчно зает с тази борба вътре в рамките на собствената си дребна култура, пък и смятам този мащаб за единствения, който ми/ни подхожда, така че по правило избягвам паушализираните атаки срещу нечии „изостанали култури“. За мен те са израз най-вече на собствени несигурности и уязвимости. Големите култури затова са големи, защото са в състояние да абсорбират всякакви ретроградни идеи и хора, да ги превърнат в нещо друго и да продължават да се развиват. Само дребните живеят във вечен страх, че ще бъдат „погълнати“ от някого…

Anelia Atanassova Обикновено не намирам за забавни културните войни. Не мисля, че този тип дебат води до нещо позитивно – нихилизмът и постоянното принизяване на българското ми напомнят за времето на предимството на „комунистическата солидарност“ и интернационализъм пред националните култури на страните от Източния блок. Имам много по-високо мнение за българите и то идва от мултикултурната среда в Русе и Разград, където съм живяла повече от 25 години. И не вярвам в груповата отговорност, както и не намирам Шариата за правна система, която има място в цивилизовани общества. Както и правораздаването на Инквизицията. Агностик съм и мисля, че вярата на индивидуалния човек няма нищо общо с религията – груповото практикуване на каквато и да било религия не ме привлича. Живея и работя в мултикултурна среда, имам колеги, емигранти от Афганистан, Египет, Украйна, Йордания, Индия, Непал, Армения, Китай, Пуерто Рико, Камбоджа, Корея, Венецуела, Иран, Норвегия, Австралия, Нигерия, Филипините, Туркменистан, Унгария, Турция, Тринидат и Тобаго, Замбия, Перу, Грузия, Сърбия, Ирландия, Франция – и това е само в офиса ни във Вашингтон с не повече от 70 човека. Хора от различни раси, етноси, религии, култури. Общото е, че всички сме приели, че ще спазваме правилата на държавата, която сме избрали за свой дом. Същото беше и в училищата на децата ми. Говоря за моя опит и за нещата, които познавам. Прочетете за Индонезия – най-голямата държава с доминиращо мюсюлманско население и третата по големина ДЕМОКРАЦИЯ в света с 250 милиона души. Работя там, пътувам извън Джакарта и никога не съм се чувствала застрашена. Но религията не е основен закон, с изключение в автономната Аче. Работя с месеци в Уганда – в офиса на проекта ни работят повече от 90 души – протестанти, католици и мюсюлмани – има жени с къси рокли и други със забрадки и поли до земята. Доминиращо е християнството, но не съм видяла дискриминация на когото и да било, основана на религията. И всички спазват правилата. За това, което се случва в Европа мисля, че върховенството на закона трябва да е водещ принцип. Ако случилото се в Кьолн беше във Вашингтон, участниците щяха да бъдат разпознати един по един, арестувани и депортирани, ако са в имиграционна процедура или в затвора, ако са имигранти с установен статут. Да не говорим, че на мястото на струпване на толкова хора, щеше веднага да дойде полиция и да предотврати тези посегателства. Евангелисткият фундаментализъм тук е не по-малко страшен и полицията действа в случаите в Чарлстън или в Колорадо. Необяснимо е как Европа не може да изработи общи политики и единна правоохранителна система и отвън всичко изглежда хаотично – лозунгите за/против бежанците нямат никакъв смисъл, ако няма правила и институции, които гарантират спазването на тези правила. Лозунгите и среда на хаос са най-сигурния път към Германия от 30те.

Zlatko Enev Какво точно разбирате под „постоянно принизяване на българското“, Анелия? Бихте ли посочили по-конкретни цитати, за да поведем по-конкретен разговор. Инак става много така, като Батман срещу Суперман, нали разбирате?

Zlatko Enev Щото, ако има нещо, което да презирам по-яростно от българската простащина, то е българското лицемерие, хеле пък когато е поръсено със „западна глазура“…

Anelia Atanassova Очевидно е, че нямате много високо мнение за българите. И това е странно, защото това, което правите с преводите си на български, е истински апостолски труд за да поддържате четящите българи в България информирани и да ги карате да мислят. Очевидно вие грижа, за да инвестирате толкова време и усилия. Не знам за лицемерието, но искам да ви кажа, че ми отне доста време да се справя с гнева си, когато напуснах България и да го насоча към институциите, а не към българите.

Zlatko Enev Нищо против мечтата против „непринизеното българско“, Анелия. Само че, за разлика от вас, аз предпочитам да РАБОТЯ за утопията, вместо да ѝ се КЛАНЯМ…

Anelia Atanassova Изводите, основани на предположения, а не на факти, не са сериозни. За разлика от вас, аз работих за „утопията“ на място до 2006 и имам реална представа за хората, институциите и процесите. Сега работя за други страни и народи, които имат нужда от базови неща, които много от хората в България отдавна приемат за даденост и струва ми се, не ценят достатъчно.

Zlatko Enev Толкова по-удивителна е реакцията ви, в такъв случай. Какво „принизяване“, какви пет лева, там където лозето няма ни най-малка нужда от молитва, а само и единствено от мотика? Спирам дотук, защото ме напушва гняв, който не бих искал да изливам върху вас…

Nadia Hamami А тези иституции на чие подчинение са? Кой им дърпа конците? Кой избира дърпащите тези конци?

Anelia Atanassova Не е ли така навсякъде, Надя? Как може да обвиняваме хората, които са жертви и в повечето случаи изправени пред избора на по-малкото зло… И в случая с България става дума за демокрация на 26, а не 260 години. Просвещение и лидери трябват.

Nadia Hamami Трябва им яката тояга на Путин, те това си знаят и това си канят. Още страдат по татовите времена. Ама харчат потните и кървави пари, изкарани с робски труд от българите в чужбина. Останалите с татовата мая наредиха децата и внуците си в тези институции, институцийки и институтчета. Че и в СУ продължават да ги кюткат. Аман от ДС-та.

Zoya Marincheva Златко, релативизиране на злото е лоша стратегия. Защото го има у всеки по малко, дайте да оневиним онези, които са послушали демоните в слабините си, защото не са по-лоши хора от нас. Да, ама не. Не можеш да сравняваш българското общество с онези следващи бедуинските ислямски практики. Тази масовост на културното им излияние, защото в групата се размива индивидуалната отговорност, е резултат на едни други практики обществени, каквито европейските институции не трябва да търпят. Мисля, че е ясно, че проблемът в Кьолн е тежък културен сблъсък и явно доказателство за несправящи се полицейски и законови структури в страната. И не са готови за имигранти, които идват от държави, в които законът е шериат, а жените вещи, или най-малкото са им създали грешно мнение за новата родина. Премълчаха изнасилванията на жени в лагерите, сега прикриват тези на жени по улиците. В Америка подобни изстъпления завършват в затвор или на самолета вкъщи, затова при все непрестанната имиграция на мюсюлмани, не съм чула за групи мъже преследващи жени като дивеч по улиците пред очите на полицаи.

Zlatko Enev Звучиш ми като добра ученичка на Джордж Дубия, Зоя (което всъщност не би трябвало да ме учудва, вие там сте си комшии).

Но, за да преминем на по-сериозна вълна: разликите между нас двамата най-вероятно идват от различните културно-политически социализации, които сме преживели през последните двадесетина години (ти – американска; аз – европейска). Защото етосите и патосите на тези два вида демокрация са доста различни, в края на краищата (привеждам по-долу текст, в който съм умувал повечко върху тази тема). Докато в Америка, доколкото съм в състояние да я видя оттук, цари патосът на „всички злодеи че ги тръшнем ò земи!“ (което е и основното мото на всеки що-годе потентен злодей, по някаква вселенска ирония), то в Европа той е по-простичък: „Никога повече!“. Оттук и различията в начините, по които двамата с теб възприемаме злото: за теб това са маси от диви и неподлежащи на развитие хора (идещи „отвън“), за мен то е маси от диви и отказващи да осъзнаят СОБСТВЕНАТА си дивотия хора (живеещи „вътре“). Или, с други думи, онова, което вършиш ти, е за мен типичен пример на групова стигматизация: „ония там“ са чужди, непоправими, недопустими ТУК. А за мен това е просто МНОГО сериозно заявление за лично прецъфтяване и настъпваща интелектуална импотентност. Няма да изказвам някакво лицемерно съжаление, ти сама би трябвало да си направиш сметката.

Това е от мен.

Америка и Европа – едно ценностно сравнение

Maria Abadjieva Да се категоризира една група хора като „лоши“ е еднакво безумно с това да се категоризира като „добри“. Абсолютно пагубна за всички е тенденцията нещата да не се наричат с истинските им имена. Толерантността не би трябвало да означава безрезервно приемане на нечии качества, а приемането им в контекста на европейската ценностна система. Все пак, отивайки нагости, ако домакина те помоли си събуваш обувките, а не му обясняваш как у вас си ходиш с галошите и да искаш да прояви разбиране. Европа е приемала по този начин всички омешали се в нея групи хора. Сега случаят не е по-различен на ниво междучовешки отношения. По-различен е на висше политическо ниво, с неясно каква цел. Дано е възможно да се научим да живеем заедно, но според мен няма как да стане без открито и ясно посочване на проблемите в това съжителство.

* * *

Ivan Bakalov Много съжалявам, не съм обарвал така мацките, нито помня някога да съм бил свидетел на такова насила обарване. Не ни вменявай дивашко поведение, за да оправдаеш мюсюлмани от средновековието.

Zlatko Enev 'Не ни вменявайте…“ е била една от най-честите фрази, с които са се „защитавали“ старите нацисти срещу обвиненията на младежите през 1960-те години в Германия. Интересно, колко бедна и податлива на повторения е колективната пост-тоталитарна психика…

Ivan Bakalov айде сега и нацист

Zlatko Enev Не нацист. Просто човек с тежко минало… Същият като мене…

Zlatko Enev И не се прави на УЛАВ, ако обичаш. Просто не ти отива…

Ivan Bakalov не съм такъв, какъвто ме определяш. това са твои тълкувания, аз имам други. трябва да приемеш, че свeтът не е еднозначен.

Zlatko Enev И трябва да приема твоите? Това пък отде-накъде? (Имай пред вид, че и двамата говорим за „себе си“ само на УЖ. Всъщност и двамата предпоставяме – и защитаваме един от друг – по един портрет на колективното „аз“)…

Ivan Bakalov аз не приемам твоите, не те карам да приемеш моите

Zlatko Enev А това фалшименто, че сме били нам колко цивилизовани и не-насилствени душици – това на по-млади от нас двамата го разправяй…

Ivan Bakalov Златко, не ни сравнявай с мюсюлмани от средновековието. Никога не сме били такива.

Zlatko Enev Ами не, никой от двама ни няма да приеме нищо, не и в тоя разговор. А нещата, дето ги приказваме, все пак остават и се съизмерват с нещо, наречено „реалност“…

Zlatko Enev Първо, те не са от Средновековието и, второ, ние сме много по-близо до тях, отколкото до „европейците“. И докато продължаваме да се усукваме така като настъпени червеи и да се крием от истината, шансове за „поевропейчване“ нямаме!

Ivan Bakalov Това е твоята истина.

Zlatko Enev Хайде, лека…

Zlatko Enev А ти все пак виж вземи и прочети „Реквием за никого“. Предлагам собствена книга просто защото и тя като мен единствена бяла врана, други няма…

* * *

Zlatko Enev Разговор, дочут в сауната на моя фитнес-център (на роден източнобългарски диалект): „По-долу, по-долу седни. Иначе не им се виждат пу…те“…

Zlatko Enev Не разбирам какво си говорят турчетата и арабчетата (при нас в сауната редовно се леят поне десетина различни езика). Предполагам, че трябва да съм благодарен за това, че не разбирам повечето от тях…

Zornitsa Ioncheva – Danilovska Ужас….То не е за харесване, но натиснах……Такива субекти само за това ходят по залите….Мислят само с малката си глава…ама в нея няма мозък…smile emoticon

Ibrahim Karahasan-Chynar И у нас така – с малки глави, бол…

Zlatko Enev Същите субекти ми се възмущават тук най-лицемерно, че съм бил плюел „собствения си народ“. Кога им порасна толкова работата, та взеха да се идентифицират с народа, само те си знаят…

Ibrahim Karahasan-Chynar Чак пък да сме „собственици“…

Nadia Hamami Е, явно не могат да си позволят private п…, на, гледат безплатно public…

Zlatko Enev Най-смешното е, че изобщо не са лоши момчета. По-късно се запознахме, бачкатори от Варна. Честни момчета, блъскат по цял ден, после гледат малко „да поживеят“. Но такава им е средата, такова им е възпитанието. ТАКИВА СМЕ…

Zlatko Enev А аз все пак вярвам, че ВСЕКИ може да се промени. Арабин, африканец, балканец. За всеки има шанс, стига да е достатъчно честен към себе си…

(разговорите се предават със съкращения)

Златко Енев е български писател и издател на „Либерален Преглед“. Досега в България е публикувал седем книги (трилогията за деца „Гората на призраците“ (2001–2005), романите за възрастни „Една седмица в рая“ (2004) и „Реквием за никого“ (2011),  есеистичния сборник „Жегата като въплъщение на българското“ (2010), както и автобиографичната повест „Възхвала на Ханс Аспергер“ (2020). Детските му книги са преведени на няколко езика, между които и китайски. Живее в Берлин от 1990 г.

Книгите му могат  да се намерят в безплатни електронни издания тук на сайта.

Pin It

Прочетете още...