Вчера общинският съвет в Пазарджик е приел предложението на групата на националистите за забрана на носенето на бурка или хиджаб на публични места на територията на общината. Това поне четем в новините. Детайлите в решението обаче са малко по-сложни и го правят още по-абсурдно.
Пълният текст на решението все още не е излязъл, но всички съобщения сочат, че той е много близко до внесеното от националистите. Тук виждате техния текст.
Точка 12 от Приложение 5 на Правилника за издаване на лични документи на практика забранява всички хиджаби, забрадки и прочие, защото ушите не са открити.
12. Лицата върху снимките да са без шапки и забрадки. Разрешават се снимки на лица с шапка или забрадка, ако се виждат двете уши и най-малко 1 см от косата на сниманото лице.
Засяга вас лично
Така написана забраната ще създаде много интересни ситуации, засягащи по-голямата част от населението на общината. Освен бурки, хиджаби и забрадки ефективно се забраняват и следните неща:
- Шалове, ушанки и зимни шапки на бебета и малки деца, ако температурите са малко над нулата
- Шалове, ушанки и зимни шапки за деца на 14 години и възрастни дори при температури много под нулата
- Забрадки за възрастни жени в траур според православната традиция
- Воали, падащи върху лицето на сватби
- Всякакви слънчеви очила и други аксесоари закриващи лицето
Последната точка не е в оригиналното предложение към общинския съвет, но според медиите е внесена по време на гласуването. Навярно общинските служители няма да започнат да глобяват с по 300 лв. всяка баба в траур, дядо с ушанка заради кучия студ, майка, покрила добре детето си в хладно време или кифла с огромни очила. Най-вероятно ще налагат глобите единствено за бурки. Поне това обещават. Тогава обаче всеки глобен ще може да съди общината за дискриминация, тъй като иначе общата забрана се прилага крайно избирателно.
Забраната не може да се разпише по-конкретно, защото тогава би била още по-очевидно насочена срещу определена религия и вид облекло. Тогава щеше да е противоконституционна. Нещо повече – в този си вид тя задължава управители на ресторанти, хотели и други обществени места да следят за спазването ѝ. В противен случай освен глоба, рискуват да загубят всичките си разрешения и регистрации. Така, макар целта на общинарите е да забранят бурките, собствениците на кафета ще са длъжни да карат гостите си да стоят без слънчеви очила или шалове, когато седят на масите им на открито, например. Иначе не са сигурни дали служител на общината няма да ги удари с буквата на закона (навярно, за да „бутнат“ нещо).
Колкото и да е абсурдна забраната и страничните ефекти от нея, тя не може да се сравни със самата ѝ мотивация. Аз също не възприемам бурките и хиджаб-а за нещо нормално, но същото важи за по-голямата част от мюсюлманската общност. Носят се от много малко мюсюлманки и то най-вече в крайно ограничаващи и силно религиозни общности като Саудитска арабия и Пакистан. Там отношението към жените е такова, че бурките са навярно най-малкият проблем. Най-разпространена иначе е т. нар. al-Amira, която се носи от почти половината мюсюлманки. Тя обаче също ще бъде забранена в Пазарджик, защото не се виждат ушите, също както е при черния шал за траур в българската традиция.
Забраната ще работи, но не както си мислите
Идеята, че чрез забрана жени ще спрат да се покриват, показва как не се учим от собственото си минало. Само преди около 40 години комунистическата власт беше решила, че чрез преименуване на българомохамеданите и българските турци ще ги интегрира по-бързо в обществото и ще ги откъсне от религията. Иронията е, че до преди тази срамна страница от историята ни младото поколение вече е губело връзката с корените си, какъвто е случая с много други етноси. Причината е била в ударната урбанизация, образованието и одържавяването на земеделието. Възродителният процес има точно обратния ефект и дори води до радикализация на отделни групи.
Точно този за ефект съобщава и френски изследовател след аналогични мерки там. Преди забраната във Франция едва 2000 жени са се покривали така – при мюсюлманско население от 3.5 до 5 милиона в страната. Забраната обаче води до увеличение, защото много жени са започнали да го възприемат като символ на съпротива. Мярката също така е стимулирала както ислямофобията, а и се е използвала от радикални елементи като аргумент в набирането на нови кадри.
С други думи, решението на общинския съвет в Пазарджик не само няма да намали носенето на бурки от няколкото жени, които го правят сега, но и създава риск да увеличи броя им. Също така то ефективно налага забрана на неща като слънчеви очила и ушанки, което засяга много по-голяма част от населението. Създава и удобен член в правилника за изнудване на местния бизнес и справяне с неудобна конкуренция заради вменените им задължения.
Има много причини тази забрана да падне. Най-добрата от тях е, че ако сте против носенето на бурки, както вероятно са по-голямата част от хората от мюсюлманската общност, то това е най-лошата възможна мярка. Най-лесната за възприемане от обществеността би била обаче, че идва лято, а доста хора навярно биха искали да носят слънчеви очила.