Pin It

 

2024 12 Baryshnikov

 

Бяхме на третия или четвъртия етаж на масивните мраморни стъпала в предвоенна жилищна сграда в Мидтаун, когато Михаил Баришников се обърна да ме попита дали съм добре. Стисках инхалатора си, а по челото ми се стичаше пот. Напълно добре – отговорих аз. А той добре ли е? Все пак е с три десетилетия по-възрастен от мен, с цял живот износване от скокове и пируети, и толкова операции на коляното, че е забравил точния им брой. Но лицето му беше сухо, а дишането му – равномерно: „Мисля, че ще се справя“, каза той.

Може и да е изключено да направи 11 пируета, както го прави във филма „Бели нощи“ от 1985 г., но Баришников все още танцува; работи на барè [балетна стоянка] няколко сутрини седмично и все още се разтяга и движи по начин, който много по-млади хора не могат да си представят. Просто го гледах как прекосява стаята – нещо, което той прави с поразителна смесица от лекота и интензивност – и ми беше трудно да не си припомня колко пъти съм виждал думата „безупречен“, използвана за описание на движенията му. Миналата година, по случай 75-ия му рожден ден, се проведе „Ден на музиката и празника“ в културния парк „Каатсбан“ в щата Ню Йорк. Това беше забележително събитие не само заради впечатляващия набор от изпълнители – певицата и авторка на песни Реджина Спектор, джаз певицата и пианистка Даяна Крал, японско-американската мултиинструменталистка Каору Ватанабе – но и защото Баришников обикновено не се вълнува от партита, организирани в негова чест; ако би било по негов вкус, никога нямаше да празнува годишнината от рождението си. „Когато други хора ме канят на рождените си дни – казва той, – това е добре. Обичам да ходя на тях.“

Както открих през времето, което прекарах с Баришников – Миша, както го наричат повечето хора в неговия свят, – той много цени произведенията на другите и има силна памет за приятели, сътрудници и герои. Той разказваше за приятелството си с актьора Джеймс Кагни и за това, че е бил носител на погребението му; за гостуването си като редактор на брой на Vogue Paris с участието на Сюзан Зонтаг и Милош Форман; за това, че е живял близо до комичната актриса Сузи Есман, която играеше нецензурната партньорка на Лари Дейвид в сериала „Ограничете ентусиазма си“. („Много дружелюбна. Чудесна жена.“) Изглеждаше далеч по-малко загрижен за личните си важни събития – било то рожденият му ден или 50-годишнината от молбата му за политическо убежище от Съветския съюз, която се навършва тази година.

Той подава тази молба, докато е на турне с Болшой балет в Канада, но бързо започва работа в Съединените щати, където в крайна сметка ще стане гражданин. Оттогава насам е пътувал достатъчно, за да се чувства у дома си на много места, но повече от всичко друго се определя като нюйоркчанин. Местоживеенето му е на север, на територия, която всеки от петте района [на Ню Йорк] би нарекъл „горна част на щата“. Понякога, в часовете на късно безсъние в тишината на севера, прави кратки разходки, чете или лежи в леглото, опитвайки се да медитира – дейности, които кучето му Зола, 11-годишна хаванска болонка, не понася. „Тя има вид като: Защо ми причиняваш това? Имам нужда от сън. А аз отговарям: Ти си куче.“

Казва, че се чувства най-спокоен, когато всяка сутрин пътува до Центъра за изкуства „Баришников“ в Манхатън, където работи. В добър ден, без задръствания, пътуването отнема около 30 минути. Докато се качвахме по последните мраморни стъпала към апартамента, който държи в града – за късни вечери или за да предложи на приятелите си място за отсядане – той ми каза, че тази сутрин пътуването е отнело 50 минути, но допълнителното време не го притеснява. От една страна, това е „повече време, за да слушам NPR [националното американско радио]“. Баришников обича общественото радио; той често споменава за постоянното слушане на NPR.


Small Ad GF 1

Предложи ми чаша вода, когато се настанихме да говорим. Беше ни свързал един познат, защото пиша за интересни нюйоркчани, а Баришников със сигурност е един от тях. Но аз бях по-скоро очарован от ангажимента му през цялата си кариера да изследва редки форми на изкуство, вместо да преследва масовата слава – от честите споменавания за намаляващото време, което му остава, за да гарантира, че центърът за изкуства, носещ неговото име, ще може да продължи да съществува и след като той си отиде, както и от усещането, че третото действие на живота му го кара да не спи през нощта и да се тревожи за бъдещето на високото изкуство в Америка. В продължение на десетилетия той е бил зашеметяващо известен; не е абсурдно да си представим друг свят, в който той би могъл да следва тази слава, за да стане холивудска звезда на пълен работен ден, да гостува в „Танци със звездите“ или да бъде говорител на някоя актуална марка на болкуспокоителни средства. И все пак той винаги е бил упорито отдаден на самото създаване на изкуство и може би е сред най-известните хора в тази страна, които могат да кажат това.

Баришников навършва пълнолетие по време на „хрушчовското размразяване“ – облекчаването на сталинското управление, което е приветствано на Запад. Все пак партийната линия, както пише Никита Хрушчов, е, че писателите и художниците в Съветския съюз са склонни „да се отклоняват от правия път“ и „да третират задачите на литературата и изкуството погрешно и изопачено“, като изобразяват живота, „сякаш дългът на литературата и изкуството е да откриват само недостатъците“. Художниците могат да създават изкуство – но художникът все още е работник, а работникът все още трябва да служи на целите на държавата.

Почти веднага след като пристига на американска земя, Баришников е знаменитост сам по себе си. „Беше странно – признава той, – да се видя в един и същи ден, по едно и също време, на кориците на Newsweek и Time.“ От този момент нататък той е първото име, за което повечето американци се сещат, когато стане дума за балет. В различни моменти можете да го откриете в клюкарските и светските рубрики, да присъства на партита заедно с Жаклин Онасис, да танцува с Лайза Минели под песни на Коул Портър в специалния телевизионен филм от 1980 г., наречен „Баришников на Бродуей“. В своя пик славата му е сравнима с тази на попзвездите от зората на ерата на музикалните видеоклипове. Бях дете през 80-те години на миналия век, казах му, и си спомням, че съм чувал за него, преди да се запозная, да речем, с Мадона или Принс; имаше време, когато спортните журналисти споменаваха името му, за да опишат атлетизма на младия Майкъл Джордан.

Днес да си постигнал това ниво на слава, танцувайки във възраждането на „Аполон“ или в балета на Джером Робинс, създаден специално за теб, по Концерт за цигулка № 1 на Прокофиев, изглежда в най-добрия случай малко вероятно. Но Баришников се появява в много специфично време – между периода, в който хора като Леонард Бърнстейн или Мария Калас могат да бъдат нарицателни имена, а романисти са редовни гости на най-големите токшоута в страната – и епохата, в която нацията е обсебена от съвсем нови видове знаменитости. Баришников е суперзвезда от висока класа и може би една от последните, които някога ще видим.

За да добиете представа за това какво се е променило, разгледайте броя на списание „Тайм“ от 20 март 1989 г. Прелистете го и ще видите реклами на неща като новинарското предаване на PBS „Frontline“ и двутомна колекция с песни от творчеството на Стивън Зондхайм (включително и по-малко известните му представления). Има рецензия на цяла страница за последната книга на Карл Бърнстийн и рецензия на цяла страница за „най-живописната архитектурна изложба в МоМА от години“. Има материал за получаването на рицарско звание от Майлс Дейвис в Испания и материал за човек, който заплашил да взриви гроба на Данте Алигиери – той твърдял, че това е шега – който завършва така: „Изпратете го в Ада!“ А на страницата преди това, до рецензия за пиесата на Уенди Васерщайн „Хрониките на Хайди“, има снимка на Баришников, на колене и лакти в раирана риза и жилетка, в ролята на Грегор Замза в „Метаморфозата“, сценична адаптация на разказа на Франц Кафка. Спектакълът се играе от март до юли същата година и носи на Баришников номинация за „Тони“; в рецензията на Time той е наречен „най-нашумялото събитие в театъра досега през тази година“. Сега Баришников си спомня за него като за едно от най-болезнените преживявания в кариерата си: „Много усукване“, казва той, като изкривява тялото си.

Бюлетин „Либерален преглед в неделя“

„Поех ангажимент пред себе си, че няма да се интересувам от парите“, казва той. „Никога не съм искал да знам колко пари има в банката.“

Извиването в кафкиански геврек е точно вида работа, която го довежда в Ню Йорк и която той изследва десетилетия след това. Когато търси убежище, той е водещ танцьор в балета „Киров“ и гастролира с „Болшой“ – и двете класически балетни трупи. Не след дълго в Ню Йорк той с радост се разпростира в американския модерен танц, работейки с пионери като Алвин Ейли, Туила Търп и Джером Робинс – когото винаги нарича „Джери“ и на чието име е кръстил главния театър в своя център за изкуства. Той ми каза, че е можел да живее навсякъде, „но Ню Йорк беше на разположение, а аз исках да работя с Джери и г-н Б.“ – той посочва към небето, за да посочи Джордж Баланчин, чиято неокласическа хореография свързва общото им образование в Имперския балет със зрелището на сцените на Бродуей и естествеността на ежедневното движение. През 1990 г., след десетилетие като артистичен директор на Американския балетен театър, Баришников се премества, за да основе танцовия проект „Уайт Оук“ с хореографа Марк Морис, който навлиза в хипермодерния, дори авангарден танц. („Ние не правим балет“, гласи заглавието на статията за проекта в Times от 1994 г., в която Баришников се шегува, че е изтласкал балетните стъпки от речника на групата). С Морис, казва той, „танцуваш възможно най-просто“, сравнявайки работата с „истинския глас“ на певеца. Поглеждайки назад към кариерата си, той описва с лека дистанция някои от най-известните си балетни изпълнения – но говори за работата си с Морис като за истински пробив, който го е отворил за нови възможности.

Той следва подобен път и извън танца. Да, занимава се с актьорско майсторство: популярни танцови филми като „Повратна точка“ (за който печели номинация за Оскар) и „Бели нощи“, а по-късно и престижна роля в последния сезон на „Сексът и градът“ като едно от гаджетата на Кари Брадшоу, руския художник Александър Петровски. („Преди няколко години бях на представление в Южна Америка, спусках се с лодка по Черна река – разказа ми той. „Друга лодка минава покрай мен и чувам един човек да крещи – „Пелоски? Роски? Не, не, Троцки? Не, Петровски!“ Той се засмя. „Исках да кажа: „Не, аз съм Горбачов.“) От време на време все още се появява по екраните – тук неафиширана роля в екшъна „Джак Райън: Вербуван в сянка“ от 2014 г., там – роля в британската телевизионна комедия „Doll & Em“. Но той е и винаги е бил по-склонен да играе в много по-задълбочени театрални постановки. През 2022 г. участва в „The Orchard“, постановка на „Вишнева градина“ на Чехов от американския режисьор от украински произход Игор Голяк, която е приета като изявление за войната на Русия срещу родината му и заплахата технологиите да направят хората излишни; в нея освен Баришников и актрисата Джесика Хехт участват 12-метрова роботизирана ръка и киберкуче. Участвал е в сборник с едноактни пиеси на Самюъл Бекет, режисиран от Джоан Акалайтис с оригинална музика на Филип Глас; в сценична адаптация на руския артист Дмитрий Кримов на разказ на нобеловия лауреат Иван Бунин; в „Ловната пушка“, сценична адаптация на японска новела от 1949 г.; и в представление по стихове на Йосиф Бродски, друг нобелов лауреат, в Рига, Латвия, където Баришников е роден и израснал.

Средностатистическата знаменитост в крайна сметка продава неща, а не играе Грегор Замза като хлебарка. Баришников винаги е имал славата да го прави. (Дори докато си поръчвахме кафе в магазин за багети близо до апартамента му, чух една майка да казва на детето си: „Това е най-великият балетист в света“). Настоящата му съперничка за най-известното име в американския балет, Мисти Коупланд, се е появявала в реклами и в нейна чест е създадена кукла Барби. Но освен шепа парфюми (започвайки през 1989 г. с „Misha by Mikhail Baryshnikov“), Баришников не е правил почти нищо такова; неговото разбиране за работата на артиста е по-старомодно, романтично. „Поех ангажимент пред себе си, че няма да се интересувам от парите“, каза ми той. „Никога не съм искал да знам колко пари имам в банката.“ Когато го попитах дали обръща внимание на социални медийни платформи като TikTok – където млади хора публикуват и анализират клипове от най-известните му танцови изпълнения, обяснявайки техниката и постиженията му – той ме изгледа с поглед, който опровергава идеята, че нямало глупави въпроси.

Може би затова е толкова трудно да си представим, че ще видим отново такива като него: Той е обичан, елегантен танцьор, когото все още спират, докато се разхожда по градските улици, но вниманието му е насочено почти изцяло към сферата на изящните изкуства, която все по-трудно привлича общественото внимание. Това е видът работа, която Центърът за изкуства „Баришников“ подкрепя. По време на разговорите ни той споменава за редица представления там – от „Коридор“ на австралийската хореографка Луси Герин до танцовата инсталация на Уилям Форсайт от 2007 г. „Ти ме направи чудовище“ – част от фестивала „Изкуството е друго“ на Тони Морисън и още една пресечна точка с Нобелов лауреат за литература. Когато се срещнахме през пролетта, той ме помоли да дойда да видя „4|2|3“, хореография на дуото Baye & Asa; когато му казах, че трябва да отсъствам от града, той изглеждаше почти съкрушен. „Изпускате нещо толкова специално“, каза той.

Апартаментът му е красив и с прилични размери за стандартите на Манхатън. Светлината се процежда през два прозореца и пада върху стена с фотографии. Баришников е прекарал десетилетия като запален фотограф; публикувани са няколко книги с негови творби, а някои от снимките на стената са негови. Други са изображения на герои, които обича да гледа. Има кадър на фотожурналистката Ив Арнолд, която е снимала и холивудски икони като Мерилин Монро; той се запознава с нея, когато тя снима на снимачната площадка на „Бели нощи“, и стават приятели. После посочва друга снимка и ми казва, че това е съседката му от времето, когато за първи път се преместил в Съединените щати: „Джуди Томкинс. Тя беше омъжена за Калвин Томкинс“ – писателя и критика – „за известно време. Тя беше фотографка, градинарка и малко философка.“ Има снимка на Марлене Дитрих, друга на Фред Астер, няколко разпръснати кадъра на Баришников с различни приятели. Под тях има бюро с още снимки на децата и приятелите му, както и дреболии, сред които бележка от испанския режисьор Педро Алмодовар, чийто гений Баришников с удоволствие възхвалява.

Това очевидно е тема. Баришников с лекота намира грешки в собствената си работа – критикува неща, които е правил преди десетилетия, посочва неща, които други танцьори са правили по-добре по онова време. Но той сияе, когато говори за артистите, които са му повлияли, и по същия начин се възхищава от по-младите артисти, които работят в неговия център днес. „Влюбвам се в артистите“, казва той. „Понякога дори не го знам. Чувствам дълбока симпатия. Това е, както французите казват, une amitié amoureuse – това е любовно приятелство.“ Даяна Крал, например, която свири на рождения му ден: Той я вижда на живо в предаването „A Prairie Home Companion“ и „само след няколко акорда си помислих, че искам да се срещна с тази личност и да ѝ стисна ръката.“.

Лори Андерсън беше друга изпълнителка на този рожден ден. Баришников за първи път се запознава с нея и покойния ѝ съпруг, музиканта Лу Рийд, на събитие, което те правят заедно с Пати Смит, четейки каталунска поезия в Центъра за изкуства „Баришников“. Той си спомня, че е излязъл на вечеря с двойката, разговорите им са продължили до късно вечерта, а на следващата сутрин рано те му се обаждат. „Здравейте, това е Лу Рийд“, казва той, имитирайки сърдития нюйоркски акцент на Рийд. „И казвам: „Да, Лу. Разпознавам гласа ви.“ Андерсън не е прекарала много време с балета, но е имала възможност да гледа многократно работата на Баришников и говори с възхищение за „Старицата“, неговата съвместна работа от 2013 г. с режисьора на експериментален театър Робърт Уилсън и актьора Уилем Дафо, пренасяща на сцената творчеството на абсурдиста от съветската епоха Даниил Хармс. „Той е човек, който може да работи в толкова много различни зони“, казва тя.

Андерсън и Баришников имат нещо много общо помежду си. Малцина биха нарекли музиката на Андерсън комерсиална, но въпреки това през 1981 г. тя има един от най-невероятните поп хитове в историята с песента „O Superman“ – завладяващо парче минимализъм, което се състои предимно от говоренето на Андерсън, чийто глас е филтриран през синтезатор, в продължение на повече от осем минути. Подобно на Баришников, тя е рядка артистка, която е преживяла излизането от рамките на авангарда, за да привлече вниманието на масовата публика – нещо, което ѝ е трудно да си представи да се случва на много хора в наши дни. „Сега има сто пъти повече артисти“, казва тя. „Всеки крещи за внимание, това е невероятно корпоративно и много бързо.“

Писателят и културен критик У. Дейвид Маркс споделя това усещане. „Културната индустрия днес е много по-рационализирана, което означава задоволяване на съществуващите вкусове – казва той, – а това е изчерпало ‚високата култура’ почти до нула. Богатите вече не са толкова официални, музеите и галериите се отдалечиха от академичното изкуство и се насочиха към поп спектакъла и дори интелектуалните списания се опитват да направят съдържанието си по-достъпно.“

Мислех си за това, докато вървях към една от срещите си с Баришников. Близо до Института за модни технологии се разминах с няколко студенти, които снимаха моделка в нещо, което приличаше на смесена почит към японския дизайнер Issey Miyake и [LGBT-спектакъла] „RuPaul’s Drag Race“; на главата ѝ имаше черна шапка с логото на литературното списание n+1, преработено така, че да прилича на графиката върху кутия с енергийна напитка Monster. Това привлече вниманието ми по няколко причини: заради бързите, синкретични сблъсъци на висока и ниска култура; заради разстоянието между тези хипермодерни сблъсъци и дълбоките традиции на движение, предавани между поколенията в танца; накрая, защото притежавам същата шапка. Един студент държеше Bluetooth колонка, която възпроизвеждаше интерпретацията на „Четирите годишни времена“ на Макс Рихтер – чак докато моделката се оплака, че звучи като реклама на автомобил, и музиката беше заменена с нещо, което смътно приличаше на Тейлър Суифт.

През 1974 г., когато 26-годишният Баришников търси убежище, той го прави не като политически, а като артистичен избор, който се корени в нуждата му да твори свободно. По време на Студената война това обяснение нямаше особено значение; красивият млад танцьор, избрал Америка пред нейния идеологически враг, беше възхваляван като триумф на капитализма над комунизма. „Пристигнах по време на Уотъргейт“, казва той, и въпреки че има „демократични наклонности“, в крайна сметка се среща с наследника на Никсън, Джералд Форд, когото намира за очарователен. („Прекарах един ден с него и Бети в офиса му край Лос Анджелис, който се намираше на голф игрище.“) Сприятелява се и с Джими Картър и танцува за семейството му в Белия дом. Но следващият президент е този, с когото той прекарва най-много време. Баришников изпълнява хореографията на Туила Тарп на втория бал по случай встъпването в длъжност на Роналд Рейгън, докато Франк Синатра пуши цигара и пее за милионите хора, които гледат у дома. От време на време той вечеря с президента и първата дама. 

Това е една от тези вечери, които му помагат да разкрие нестабилното състояние на изкуството в Америка. Рейгън въвежда намаляване на бюджета, което включва големи съкращения на финансирането на изкуствата. „Беше частна вечеря – разказа ми той, – и в един момент попитах: Защо включихте изкуствата?“ Той посочи, че Рейгънови не просто са били възприемани като ценители на изкуствата, но и самите те са произлезли от актьорския свят. Със сигурност са вярвали в значението на изкуствата? Баришников ме помоли да се наведа, докато имитираше отговора на президента, допълнен с изражение на „aw, shucks“ [О, Боже]: „Той каза: ‚Не мога да го продам‘.“

Разговорът е останал в съзнанието на Баришников. Ако човекът, смятан за лидер на свободния свят, не може да се справи с финансирането на програми за изкуство, кой би могъл? Творческият устрем на Баришников все още е силно запазен. Но според него наследството му няма да се върти около бравурните сола през 70-те и 80-те години в „Дон Кихот“ или „Жизел“, нито около начина, по който славата му е приобщила нови поколения към балета. По-скоро то ще бъде всичко, което може да направи, за да гарантира, че голямото изкуство и хората, които го създават, могат да процъфтяват.

Докато седяхме в офисите на Центъра за изкуства „Баришников“ по време на един от разговорите ни, навсякъде около нас течаха срещи. Той предложи да отидем на някое тихо място, но нямаше свободни офиси, а и не искаше да изгони никого от конферентната зала. Няколко минути по-късно се озовах заедно с него в малък тъмен килер за материали, където искаше да ми покаже видео, което е направил.

Отне му няколко минути, докато го намери на лаптопа. Беше за експериментален мултимедиен проект, по който работел с приятел; клипът беше изграден от кадри на Баришников, който говори някакъв диалог и импровизира някакъв танц. Движенията нямаха нищо общо с работата му, когато е бил по-млад – няма скокове или въртене – но е невъзможно да не се възхитиш на сложността им. Възможността да работи, каза ми той, е ободряваща; общуването с артистите в центъра го вдъхновява всеки ден. Но, добави той, „знам, че това вече не е за дълго, защото вече съм на определена възраст“. Може да се окаже, каза той по-късно, че „израснах при Сталин, избягах и ще завърша при Тръмп“ – но самото изкуство винаги е присъствало, винаги го е подмладявало.

Той се обърна към видеото и ние гледахме как прави нещо, наподобяващо поп-и-лок на брейк танцьор – сложно движение, което, казах аз, той прави да изглежда измамно просто. Но Баришников каза, че движението не било толкова трудно. Той се изправи в тесния гардероб и започна да движи ръцете си отдясно наляво, а тялото му се носеше на вълни. Бавно завъртя торса си, със затворени очи, и се усмихна, когато завърши демонстрацията си. „Все още съм развълнуван“ – каза той.

 

Източник

 

Джейсън Даймънд е автор на мемоарите „В търсене на Джон Хюз“ и на сборника с есета „The Sprawl“. Дебютният му роман, „Kaplan's Plot“, ще излезе през есента на 2025.


Pin It

Прочетете още...