1 1 1 1 1 Оценка 100% (2 гласувания)

 

2021 04 Polish Bookstagram
Типичен букстаграм-акаунт
 

Книги, заобиколени от свещи, пухкави възглавници и одеяла; Книги и сладки кученца; Книги с цветя или тикви, с чаша добър чай или перфектно капучино, сортирани по цвят, представени на библиотечен рафт или предано държани от усмихнат любител на литературата: точно такива аранжировки можете да откриете в акаунта на който и да е по-запален букстаграмър. (Също така популярни: алюзии за Хари Потър.)

Общността на любителите на книги в Инстаграм „често се занимава най-вече с поставянето на корицата на дадена книга в уютен контекст“, обяснява Беренике Вой от хамбургския Carlsen Verlag, който се специализира в областта на книгите за млади хора и деца, комикси и манга. Тя добавя: „Повечето снимки предават концепцията за начина на живот, наричан hygge“.

Букстаграм – хоби, отнемащо време

Всеки човек, който е алергичен към нещата, което са дори отдалечено свързани с тази модна датска дума – hygge означава приблизително „непринуден комфорт“ – не е създаден за общността на букстаграм. „Не разпространявайте негативизъм“, препоръчва Джеси Зийб, известна в Инстаграм като @witcherybooks. Освен това тя съветва литературните фенове, които искат да станат успешни букстаграмъри, „да остават верни на себе си, да правят това, което искат, да бъдат последователни“.

Зийб, която в момента има около 15 000 последователи в Инстаграм, е открила акаунта си през 2016, на 18-годишна възраст. Тя се опитва да прекарва по три-четири часа на ден в работа по него. Едва успява, като заедно с това учи литература и работи на непълно работно време. Въпреки че се надява един ден да си намери работа в книжната индустрия, тя би искала да продължава дейността си в Инстаграм като хоби: „Ако бих го превърнала в работа, сигурно бих се оказала под твърде голям натиск“, разкрива тя пред Дойче Веле.

Докато в университета Зийб се занимава с класическа литература, любимите ѝ жанрове си остават фентъзи и младежка литература. Човек се чуди дали дейностите в Инстаграм не ѝ отнемат твърде много време – в края на краищата списъкът с книги, които трябва да прочете за следването си, е доста дълъг. „Да, така е“, признава тя. Но в същото време  подчертава, че букстаграмването „всъщност те зарежда с мега желание за четене“.

Особеността на публикациите в букстаграм

Запалените книжни червеи, които при избора на следващия си материал за четене разчитат по-скоро на традиционни рецензии, могат да отхвърлят стилизираните корици на книги като нещо повърхностно. Но всичко е въпрос на виждане, казва Зийб. Защото в сравнение например с модните инстаграмъри, които се интересуват само от получаването на колкото се може повече лайкове, публикациите на букстаграмърите са по-дълги и включват дискусии за книгите.

„Книгата все още е културна ценност, все още е съкровище от идеи. Всеки може да развие собствено мнение по нея“, обяснява Зийб. „В тукашните коментари става дума за това как оценявате съдържанието или различните герои, или за това, което изглежда проблематично в дадена книга.“

Именно търсенето на общност от почитатели на книгите е привлякло вниманието на Зийб към Инстаграм: „Нямах с кого да говоря за книги, защото израснах в малко село. Там имаше младежи, които се интересуваха от всякакви неща, само не от книги. И тогава започнах. Помислих си, че може да има хора, които обичат книгите толкова, колкото и аз. Получи се някак по неволя.“

Тази общност на любителите на книгите е международна. В момента има повече от 36 милиона публикации с хаштаг #bookstagram. Тази сцена се разраства ежедневно и в немскоговорящите страни. Докато преди пет години е имало само 100-200 блогъри за книги, днес Беренике Вой от Carlsen Verlag изчислява броя им на 2000-3000.

От хоби букстаграмър до професионалист

Вой е открила собствения си акаунт преди пет години и е била наета от издателство Carlsen миналата година, за да управлява дейностите им в социалните медии. Междувременно издателите насърчават влиятелните инфлуенсъри от Инстаграм да пишат редовно за техните книги. За тази цел те ги канят на специални събития с любимите им автори и им пращат книги за преглед или пакети с подаръци, касаещи книгите.

Но не привилегии като тези са накарали Нилс Кюхенмайстер (с псевдонима @bunteschwarzweisswelt [пъстър чернобял свят]) да дойде в Букстаграм: „Не правя това, за да получавам безплатни книги. Когато започнах, дори не знаех, че има такова нещо“, защитава се той. Всичко започнало през 2014 г., когато Нилс бил само на 14 години. Просто му харесвало да бъде креативен и да публикува снимки. Едва след това той насочил вниманието си към книгите.

С повече от 33 000 последователи, днес той вече е един от най-популярните букстаграмъри в Германия. „Мразя да ме наричат ​​инфлуенсър“, казва той.

Трудно е да се прецени реалното влияние на букстаграмърите, защото продажбите на книги се определят от толкова много различни фактори, обяснява Вой. Независимо от това издателите следят внимателно какво се случва в социалните медии.Джеймс Тревино – звезда сред букстаграмърите

 

2021 04 James Trevino

 

Една от най-известните звезди на сцената на букстаграм е Джеймс Тревино (на снимката по-горе). Днес той вече има над 233 000 последователи, като използва книги за създаване на скулптури и пейзажи, които са свързани с известни истории. Друга тенденция в Инстаграм, наречена „Книжно порно“, е да се снимате в легнало положение на фона на отворени книги.

 

 

Критиците може би ще възразят, че подобни публикации в Инстаграм използват книгите само като реквизит, но не и за да насърчават хората да четат. Нилс не вижда противоречие в това: „По-добре по този начин, отколкото без нищо“, смята той. „Ако можете да съчетаете творческите си импулси с четенето на книги и обмена на идеи, то защо не?“

Въпреки че смъртта на печатната книга се прогнозира в световен мащаб в продължение на поне едно десетилетие, тези дигитални акаунти показват, че „Поколението Z“, родено между 1997 и 2012 г., и отгледано с дигитални медии, все още цени високо притежаването на книги на хартия. В крайна сметка снимките на електронни книги не са толкова лесни за инстаграмване.

Книгите, представени на библиотечен рафт – независимо дали са прочетени до края или не – продължават да разказват много за самоличността на човека. Точно това е нещото, което книжните букстаграмъри искат да споделят с целия свят – или поне със своите десетки хиляди последователи.


Източник